Mijlpalen

Tijdlijn

Wij zijn al meer dan 10 jaar op koers. Een tijdlijn met de geschiedenis en mijlpalen vanaf het begin in 2012.

2012
De ST48 wordt overgedragen aan Stichting de Staverse Jol
9 juni
100 jarig bestaan haven Laaxum

Laaxum Haven 100 jarig bestaan. Windkracht 8! Weten jullie nog?

Bekijk hier de prachtige film over dit evenement!

Juli
Eerste zeilwedstrijd poster

22 Okt.
Hea! Omrop Fryslân
'Vissers onder zeil' yn Hea! Omrop Fryslân

Yn Warkum wolle de fiskers ek de jongerein waarm meitsje foar it fiskjen. De âlde fiskersboaten hawwe al hiel wat generaasjes oerlibbe en soenen ek yn de takomst yn gebrûk bliuwe moatte. Dêrom is it projekt 'vissers onder zeil' betocht. Juster namen de âldere fiskers bern mei yn twa botters de Iselmar op, om dêr in fiskersnet te sjitten en de bern sa al wat yn de kunde komme te litten mei it fiskersberop. Guon bern like it al wol wat...

22 Okt.
Hea! Omrop Fryslân

Hea! stiet hjoed hielendal yn it teken fan Warkum. Ofrûne woansdei kamen de tradisjonele fiskersboaten wer foar it earst de haven yn. Wa hat de measte fisk fongen? De fisken binne neffens âld gebrûk nei it leugenbankje brocht om keurd te wurden. Wy folgjen Piet Bouma, dy't mei twa jonge learling-fiskers te fiskjen west hie. Dêrnei gie it nei de merk, dêr't de fisk by opbod ferkocht waard troch karmaster Doede Bleeker.

Eerste Visserijweek Workum
Eerste deelname Visserijweek met de JVOZ

Eerste Visserijweek met de JVOZ. [foto door Piet Bouma]

Aan boord: Jelger de Jong, Piet Bouma, Rinke Bergsma en Maarten de Harder.

Nov.
Klassieke schepenbeurs
Klassieke schepenbeurs Enkhuizen
Dit is onze eerste promotie beurs. We hebben een mobiele marktkraam waar wij onze informatie verspreiden op een gezellige klassieke schepenbeurs in Enkhuizen. In de pauze eten we een visje van visroker René Godvliet.
2013
27 april
Na een grondige eerste restauratie
Tewaterlating ST48

foto door Anja Grassmid​

1 juni
Vis fileren
Vis fileren leren van Doede Bleeker.

De Jonge Vissers leren vis fileren van Doede Bleeker, bij de haven op Laaxum. Foto door Anja Grassmid

9 aug.
HL90 geschonken aan de stichting
Uitbreiding Jollenvloot
 Uitbreiding van de jollenvloot! Al enige tijd mogen we als Stichting De Staverse jol, de HL90 van Carel Römelingh gebruiken voor onze activiteiten. Carel heeft nu besloten om de jol aan onze stichting te schenken. Het spreekt voor zich dat we hier erg blij mee zijn. Samen met de Jonge vissers gaan we nu bedenken hoe we de HL90 in net zo'n goeie staat krijgen als de ST48.
10 aug.
Maritieme dagen Enkhuizen

De Jonge Vissers onder Zeil liggen in de museumhaven van het Zuiderzeemuseum Enkhuizen. Foto door Anja Grassmid.

20 aug.
De HL90
Opknapbeurt HL90

Ook de restaurateur van 1998, Roelof van der Werff, kijkt mee met Harold de Lange. De heren kijken niet echt vrolijk.
Lees hier het complete verhaal.

2014
4 maart
Bynt - Omrop Fryslân
Lars de Bok ien Bynt

Yn de rige folgje wy dizze wike jonge minsken dy't wól graach mei de hannen wurkje wolle en in âld ambacht útfiere. Hjoed: Lars de Bok fan Warkum. Hy is 22 jier en is learling-skipsbouwer op in werf.

7 maart
'Bramzijgertje van het jaar' Lisanna Postma

Bramzijgertje prijs: Waarderings- en aanmoedingsprijs voor de jongeren van Visserijvereniging Workum. Elk jaar wordt er een 'Bramzijgertje van het jaar', iedere keer op een andere plaats, uitgeroepen voor zijn of haar enthousiaste en goede inzet.

1 sept.
Wissel bestuurslid
Piety Bouma vervangt Piet Bouma als secretaris.
2015
Zeilwedstrijd poster

24 okt.
Zware cheque

Jordy Osinga en Joukje Bouma overhandigen de zware cheque van €1000,- aan de Stichting, voorzitter Henk de Jong neemt de cheque aan. Dit bedrag hebben we binnen gehaald door spullen op markten te verkopen.

2016
6 maart
FlinkeFlea markt

Geschonken spullen verkopen wij op markten om het onderhoud van de jollen te kunnen bekostigen. We mochten de oldtimer van Jan de Vries gebruiken als vervoersmiddel.

maart
'Bramzijgertje van het jaar' Jordy Osinga

28 mei
excursie Kolhorn

Excursie Kolhorn

29 mei
Een eigen marktkraam
Een eigen marktkraam in de maak

We besluiten een overdekte marktkraam te maken, handig tijdens diverse festiviteiten. Op de foto zien we Basten, Jordy en Joukje.

Zeilwedstrijd poster

EO 'Geloof en een Hoop Liefde'
In aflevering 4/4 van 'Geloof en een Hoop Liefde'
2018
9 t/m 12 aug.
50 jarig jubileumfeest van de Vereniging Botter Behoud
Grootste vlootschouw sinds jaren '30 in Enkhuizen
Het afgelopen weekend waren we met de ST48, de HL90 en de Jonge Vissers Onder Zeil, bij het 50 jarig jubileumfeest van de Vereniging Botter Behoud in Enkhuizen. Wat hebben we genoten van al die oude vissersschepen. Het was een prachtig gezicht.
De organisatie had het prima voor elkaar. Het buffet op zaterdagavond was uitstekend. We voelden ons meer dan welkom bij het Zuiderzee museum. Met elkaar roepen we de sfeer van vroeger tijden weer op.
De eigenaren van de WR48 stelden hun aak beschikbaar als "moederschip". Een prima plek om met 17 mensen "Chinees" te eten, waarbij de bun een prima buffettafel blijkt te zijn.
De jonge vissers hebben nog gevist maar de vangst viel tegen. Aan 1 kilometer hoekwant zat 1 paling.

16 nov.
Expositie Zuiderzeemuseum
Jonge Vissers in een foto expositie

Basten Jellesma op de poster, Jordy Osinga was ook te zien in de tentoonstelling op een foto. Meer info over de expositie zie je in deze video.

nov.
T-shirts met logo

Onze nieuwe T-shirts met het logo van Stichting de Staverse jol. Op de foto het bestuur.[Henk, Arend, Piety, Johannes en Henk].

2019
125 jaar ST48
maart
'Bramzijgertje van het jaar' Basten Jellesma

19 maart
Omrop Fryslân
HEA! Omrop Fryslân

De "Jonge Vissers onder Zeil" proberen de oude vissersambachten te behouden. Vandaar worden er netten geboet en leren alle "jonge vissers" het knopen.

1 april
Wissel bestuurslid
Henk de Jong treedt af als voorzitter maar blijft actief vrijwilliger
Cara Batteké vervangt Arend Zijlstra als penningmeester

In het programma 'Nederland Waterland '
1 Sept.
Wissel bestuurslid
Jan Griek nieuw bestuurslid en vervangt Johannes van Kalsbeek als algemeen bestuurslid

Johannes van Kalsbeek

Jan Griek

21 Sept.
Jubileumfeest
‘100 jaar eigen-aardigheden Museum Hindeloopen’

Zaterdag 21 september waren wij personages in de belevingskuier onder het motto ‘100 jaar eigen-aardigheden Museum Hindeloopen’. In de avond voerde de Vereniging van Vrienden van Museum Hindeloopen de bezoeker langs acht Hindelooper eigen-aardigheden (schilderkunst, religie en samenleving, klederdracht, stadsschoon op het doek, visserij, Hylper samenleving, cultuur, toerisme en de Stichting van Museum Hindeloopen). Wij stonden onder de leugenbank op de haven.

Visserijweek Workum
Jordy Osinga Krabbenkoning

Jordy (schipper HL90) werd uitgeroepen tot krabbenkoning van de Visserijweek in Workum.

2020
mei
Annegreet van 't Hul nieuwe voorzitter
14 okt.
Pandemie
Schip met zure appels

Daar komt een schip met zure appels: we zijn door de pandemie genoodzaakt ook onze corona-proof activiteiten van 16 én 17 oktober af te blazen. De wal keert dus het schip. En we willen geen wind van voren, slaan het niet in de wind en houden een oogje in het zeil wat de maatregelen betreft. Blijf vooral gezond als een vis!

14 okt.
Pandemie
Een herfstvakantie zonder “Visserijweek
Een herfstvakantie zonder “Visserijweek Workum” gaan we tegemoet. Voor het eerst in 40 jaar geen visserij onder zeil. Jammer, maar het besluit is verstandig.
2021
13 febr.
Onder Zeil op het Ijs
6 Mei
Poiesz Jeugd Sponsor Actie
Opbrengst Poiesz Jeugd Sponsor Actie boven verwachting

We zijn enorm trots en blij en dankbaar met de inzet van iedereen! De opbrengst van €974,- is ver boven onze verwachting!
8 mei
Nieuwe Website

Stichting de Staverse Jol heeft een nieuwe website, gemaakt door Joukje Bouma en Meine van der Sluis. Op de website kun je o.a. informatie vinden over de jollen van de stichting en over Staverse jollen in het algemeen. Enthousiaste jongeren zijn een belangrijke voorwaarde voor het behoud van deze traditionele vissersschepen. We zijn dan ook erg blij met de eigen pagina van de Jonge Vissers Onder Zeil.

19 juni
Dobbervissen
Dobbervissen dankzij Spiegel der Zeilvaart

Onze archiefspeurder Simon Schermerhorn schreef in SdZ nr 1 van dit jaar een artikel over het vergeten Dobbervissen. Vijf Staverse jollen pakten de handschoen op en gingen op het Sanmarop zoek naar door Simon uitgelegde dobbers. De Jonge Vissers uit Workum waren ook van de partij. Veel pret en een mooie foto genomen op 19 juni j.l.

26 juni
Spekbakkentreffen
Spekbakkentreffen 2021

Jelger de Jong, Kleine Jan (van Klink) en ik zijn op vrijdag 25 juni om 16.30 vetrokken richting Enkhuizen voor het spekbakkentreffen. We zijn aangekomen tussen 03.00 en 04.00 uur. Dit omdat ik mijn spullen was vergeten en omdat wij de reis wilden volbrengen onder zeil (de windkracht was tussen de 1 en 2 Beaufort). Eenmaal aangekomen werd de dektent over de giek gelegd en gingen we maar eens te kooi. Volgende dag was matchday. Nadat ons geheime wapen aan boord was gekomen (Young Huon Meinsma) moesten we het opnemen tegen 2 Marker Rondbouwen en 6 Spekbakken. Dat was een eitje voor ons natuurlijk, met zo'n snelle Jol! ;p Na de start lagen we op kop. Totdat we werden ingehaald door de RD79. De RD79 ging als eerst over de finish, en wij als 2e. Tijdens de prijsuitreiking bleek dat de RD79 ons geen ruimte had gegeven op een moment dat het volgens de regels wel had gemoeten. We werden alsnog 1e! Op zondag zijn we terug naar Workum gezeild. Toen stond er gelukkig wat meer wind.

Door Basten Jellesma

11 sept.
Film 'de Tijdzeiler'
Filmset

Wij hebben voor het eerst een korte speelfilm gemaakt. Deze film: “De Tijdzeiler” hebben we gedraaid in de werkplaats van scheepstimmerwerf de Hoop tijdens het UIT-festival.

21 okt.
uit Bolswards Nieuwsblad
Eerbetoon Reid

foto door Anja Grassmid​

18 okt.
Visserijweek zonder publiek
We mogen vissen ondanks de coronamaatregelen.
foto door Arnold Folkertsma
18 okt.
Visserijweek
Slachtoffer van windmolenpark

De HL90 met schipper Jan van Klink, vaart met zijn jol tijdens de visserijdagen van 2021 met het halen van zijn eerste perkje netten boven op een molen. Een molen uit het nieuwe windmolenpark op het IJsselmeer. Het schijnt de eerste jol en tevens het eerste schip te zijn wat slachtoffer is geworden van het Friese windmolenpark.

oktober
Visserijweek
Kanjerprijs gewonnen

Tijdens de visserijweek hebben wij met de HL90 de kanjerprijs gewonnen, met schipper Jan van Klink.

4 Nov.

2023
4 maart
Bramzijgertje van het jaar 2022

Uitgereikt tijdens de ledenvergadering van de VVW in de oude visafslag te Spakenburg. Noah van Gestel (foto) is uitgeroepen tot Bramzijgertje van het jaar 2022.

2024
29 januari
Bestuurswisseling
Wisseling penningmeester
Cara neemt afscheid, Huub Gilissen wordt de nieuwe penningmeester

Cara neemt afscheid en Huub Gilissen volgt haar op als penningmeester